ISO 20000 certificering voor IT-servicemanagement
Deze internationale norm verbindt de structuur en principes van een ISO-kwaliteitssysteem met standaarden voor IT-servicemanagement. Met ISO 20000 integreer je processen, technieken en personen om je bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen en een consistent hoog serviceniveau te behalen. Een ISO 20000 certificaat toont aan dat de dienstverlening van een serviceprovider voldoet aan hoge kwaliteitseisen.
Voor wie is ISO 20000?
Een ISO 20000 certificering is interessant voor organisaties die IT-diensten verlenen op het gebied van infrastructuur- en/of applicatiesupport. De norm is vooral relevant voor grotere IT-bedrijven die meerdere locaties en processen aan elkaar gekoppeld hebben. Zij tonen met deze certificering aan dat hun dienstverlening voldoet aan hoe kwaliteitseisen.




ISO 20000
De ISO 20000 norm stelt minimumeisen aan IT-services. Het zorgt voor een goede basisstructuur met betrekking tot IT-servicemanagement van waaruit verdere verbeteringen gerealiseerd kunnen worden.
Wat is ISO 20000?
In de ISO/IEC 20000-1 norm worden de eisen gespecificeerd die gesteld worden aan een dienstverlener voor het plannen, opzetten, implementeren, uitvoeren, bewaken, evalueren, onderhouden en verbeteren van een IT-servicemanagementsysteem (ITSM). De eisen omvatten het ontwerp, de transitie, levering en verbetering van diensten.
De norm is sterk gerelateerd aan de ISO 9001 en ISO 27001 en kent dezelfde structuur met de PDCA-cyclus. Het gaat daarbij niet enkel om technologische doelstellingen. ISO 20000 ondersteunt bij het implementeren van IT-services zodat deze de bedrijfsdoelstellingen ondersteunen. Vanuit de procesbenadering zorg je ervoor dat van strategie tot uitvoering alles qua IT-servicemanagement is geregeld.
De 13 processen voor effectief IT-servicemanagement
Tijdens een audit worden dertien verschillende onderdelen uit de norm behandeld. De auditor gaat zo na of het proces per onderdeel goed is ingeregeld. Gezamenlijk zorgen deze dertien processen voor effectief IT-servicemanagement:
1. Servicelevel Management
2. Servicerapportage
3. Management van servicebeschikbaarheid en continuïteit
4. Budgettering en accounting van IT-diensten
5. Capaciteitsbeheer
6. Management van informatiebeveiliging
7. SRM/CRM relatiemanagement
8. Leveranciersmanagement
9. Incidentenmanagement
10. Probleemmanagement
11. Configuratiemanagement
12. Verandermanagement
13. Releasemanagement
ISO/IEC 20000 in twee delen
De ISO 20000 standaard bestaat uit twee delen. In de ISO 20000-1 staat beschreven waaraan je moet voldoen voor certificering, met daarin de hierboven genoemde dertien onderdelen. De ISO 20000-2 is de Code of Practice. Daarin staan handvatten en suggesties voor het voldoen aan de specificaties uit deel 1.
Naast deel 2 IT Service Management Code of Practice kun je ook gebruikmaken van ITIL. Deze guideline geeft aan hoe je omgaat met het beheer en biedt een bibliotheekomgeving waarin je kunt bijhouden welke applicaties draaien, wie ze beheert en welke versie het is.
Waarom TÜV NORD een sterke partner is:




Onafhankelijkheid
Bij TÜV NORD Nederland staan we voor onafhankelijke beoordelingen op het gebied van certificering, keuring, inspectie en training. Sinds 1981 zetten we ons in om veiligheid, kwaliteit, betrouwbaarheid en een betere leefomgeving te waarborgen. We zijn trots om een betrouwbare partner te zijn, die met expertise en integriteit bijdraagt aan een veilige en duurzame wereld.




Expertise
Met TÜV NORD heb je een expert aan je zijde. Ons team van gekwalificeerde specialisten staat klaar om je te helpen met certificering, testen en inspectie. Wij zorgen voor de hoogste normen van veiligheid en betrouwbaarheid.




Internationaal
Als onderdeel van de TÜV NORD GROUP zijn we wereldwijd actief met tienduizenden projecten in 70 landen en meer dan 10.000 medewerkers. Of het nu gaat om lokale of internationale IT-vraagstukken, wij staan voor je klaar.




Kwaliteitsbeoordeling
Ons team van meer dan 300 experts beoordeelt dagelijks een breed scala aan producten, diensten en systemen: van liften, hijs- en hefmiddelen, transportmiddelen en installaties, tot attracties, speeltoestellen, roltrappen, cybersecurity managementsystemen, productcertificering en de kwaliteit van mobiliteit. In de meest uiteenlopende branches zorgen wij voor jouw kwaliteit en veiligheid in Nederland.




Laagdrempelig
Bij TÜV NORD Nederland houden we het graag nuchter en praktisch. We zorgen ervoor dat jouw organisatie aantoonbaar voldoet aan alle eisen voor betrouwbaarheid, op een laagdrempelige en begrijpelijke manier.




Verbeteringsgericht
We signaleren risico's en pijnpunten helder en feitelijk, om zo verbeteringen te stimuleren. Ons doel is om bedrijfsrisico’s te minimaliseren en de continuïteit van jouw organisatie te waarborgen.